SciBase har gått från att vara ett innovationsbolag med ursprung från Karolinska Institutet till ett globalt bolag som stöttar läkare i deras arbete genom att möjliggöra detektion och prevention inom hudcancer och andra hudsjukdomar.
Under 2023 har SciBase tagit en rad viktiga steg i sin kommersialiseringsprocess. Tyskland har slagit försäljningsrekord och är nu kassaflödespositivt, SciBase har även kommit långt inom USA s ersättningssystem, och bolaget börjar närma sig en lansering inom applikationsområdet atopisk dermatit (atopiskt eksem). Parallellt fortgår arbetet med Kenvue (tidigare Johnson & Johnson Consumer Health) för att utveckla en screeningprodukt för att identifiera spädbarn som löper ökad risk att utveckla atopisk dermatit under det första levnadsåret.
Försäljningstillväxt är fokus för SciBase och bolaget har, per tredje kvartalet 2023, haft 13 kvartal i rad med försäljningstillväxt (jämfört med samma perioder tidigare år). För att fortsätta den accelererade tillväxten prioriterar SciBase tre nyckelområden i linje med bolagets strategi: fortsatt expansion i USA genom bredare ersättning, fortsatt lönsam försäljningstillväxt i Tyskland och utveckling av applikationer baserade på utvärdering av hudbarriären.
Ökad tillväxt i Tyskland, vår nyckelmarknad i EU
- SciBase upplever en snabb tillväxt på vår europeiska kärnmarknad, särskilt i Tyskland.
- Under 2022 ökade vår användning I EU kraftigt och vi välkomnade över 50% nya kunder.
- Med över 200,000 patienter redan testade för melanom har vi redan haft en betydande inverkan avseende tidig upptäckt.
- Under 2021 lanserade vi framgångsrikt den nya indikationen Icke-melanom hudcancer (NMSC) i Tyskland In 2021 vilket breddat vår marknadsnärvaro.
- Vi är stolta över MDR-certifieringen i Europa, ett betydande hinder för potentiella konkurrenter.
- Vår lönsamhet och robusta försäljningstillväxt i Tyskland visar på vårt marknadsledarskap.


Strategiskt partnerskap med Kenvue (tidigare J&J Consumer Health)
- Vårt samarbete med Kenvue är ett bevis på vår potential.
- I samarbete med sjukhus I Schweiz utvecklar vi en screening produkt för att kunna förutsäga utvecklandet av Atopisk Dermatit (AD) hos spädbarn.
- Det finns betydande otillfredsställda medicinska behov för hudbarriär-relaterade tillstånd som eksem och födoämnesallergier, där 20 % av spädbarnen utvecklar AD.
- Viktiga artiklar som publicerades 2021, 2022 och 2023 har skapat ett stort intresse för våra hudbarriärprodukter.
- Nevisense och Nevisense Go har valts ut till flera stora studier, vilket banar väg för framtida tillväxt. · Nevisense Go, vår handhållna plattform, riktar sig initialt till marknaden för forskning inom barriärområdet och kan potentiellt expandera till hudläkare, icke-specialister och hemanvändare.
- Vi samarbetar aktivt med ledande industriella spelare för att stödja AD-behandling och uppföljning genom våra Nevisense-plattformar.
Bredare kostnadsersättning i USA för en fortsatt tillväxt
- SciBase Nevisense är det enda FDA (PMA) godkända instrumentet för detektion av melanom vid point-of-care i USA.
- Vår framgång bekräftas av den entusiastiska användningen av vår teknik på de första 60 amerikanska klinikerna.
- Samarbeten med större dermatologinätverk, såsom ADCS, driver en kostnadseffektiv marknadspenetration.
- Betydande framsteg har gjorts för att säkra kostnadsersättning inom Medicare, där de två första regionerna nu ersätter vår metod genom en så kallad ”fee-schedule”.
- Vi arbetar aktivt med privata betalare och ytterligare Medicare regioner för att bredda tillgängligheten.
- Den amerikanska marknaden har en enorm tillväxtpotential.