SciBase har gått från att vara ett innovationsbolag med ursprung från Karolinska Institutet till ett globalt bolag som stöttar läkare i deras arbete genom att möjliggöra detektion och prevention inom hudcancer och andra hudsjukdomar.

Under 2023 har SciBase tagit en rad viktiga steg i sin kommersialiseringsprocess. Tyskland har slagit försäljningsrekord och är nu kassaflödespositivt, SciBase har även kommit långt inom USA s ersättningssystem, och bolaget börjar närma sig en lansering inom applikationsområdet atopisk dermatit (atopiskt eksem). Parallellt fortgår arbetet med Kenvue (tidigare Johnson & Johnson Consumer Health) för att utveckla en screeningprodukt för att identifiera spädbarn som löper ökad risk att utveckla atopisk dermatit under det första levnadsåret.

Försäljningstillväxt är fokus för SciBase och bolaget har, per tredje kvartalet 2023, haft 13 kvartal i rad med försäljningstillväxt (jämfört med samma perioder tidigare år). För att fortsätta den accelererade tillväxten prioriterar SciBase tre nyckelområden i linje med bolagets strategi: fortsatt expansion i USA genom bredare ersättning, fortsatt lönsam försäljningstillväxt i Tyskland och utveckling av applikationer baserade på utvärdering av hudbarriären.

Bredare kostnadsersättning i USA för en fortsatt tillväxt

  • SciBase Nevisense är det enda FDA (PMA) godkända instrumentet för detektion av melanom vid point-of-care i USA.
  • Vår framgång bekräftas av den entusiastiska användningen av vår teknik på de första 60 amerikanska klinikerna.
  • Samarbeten med större dermatologinätverk, såsom ADCS, driver en kostnadseffektiv marknadspenetration.
  • Betydande framsteg har gjorts för att säkra kostnadsersättning inom Medicare, där de två första regionerna nu ersätter vår metod genom en så kallad ”fee-schedule”.
  • Vi arbetar aktivt med privata betalare och ytterligare Medicare regioner för att bredda tillgängligheten.
  • Den amerikanska marknaden har en enorm tillväxtpotential.